Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kreda – białe złoto dla chełmskiej cementowni

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
26-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

Około 2,5 mln ton kredy wydobywa odkrywkowa kopalnia kredy przy Cementowni Chełm. Ten cenny surowiec stosowany jest przy produkcji klinkieru, niezbędnego składnika cementu. O tym, jak odbywa się wydobycie kredy opowiada nam Leszek Żołądź, kierownik ruchu Zakładu Górniczego Kopalni Kredy w Chełmie.

Początki wydobycia

– Historycznie wydobycie kredy rozpoczęto tutaj około 1926 roku pod kątem przemysłu cementowego dla potrzeb cementowni Firley w Rejowcu, która znajduje się około 23 km w prostej linii od Chełma. W latach 20-tych stosowano urabianie ręczne, surowiec dostarczano wozami konnymi w okolice stacji kolejowej Chełm, gdzie przeładowywano go na wagony i dalej transportowano do cementowni w Rejowcu – wyjaśnia Leszek Żołądź.

– Kopalnia kredy rozpoczęła eksploatację dla potrzeb Cementowi Chełm w roku 1960. Obecnie eksploatacja jest prowadzona koparkami elektrycznymi czeskiej produkcji typu Skoda E302 i E303, które są zasilane napięciem 6 kV. Transport urobku odbywa się lokomotywami spalinowymi SM-42, które ciągną składy wagonów kolejowych typu 42Wp na halę rozładowczą surowca. Przy pomocy suwnic hakowych wagony rozładowywane są do wsypów łamaczy I stopnia i dalej galerią przenośników taśmowych kreda transportowana jest na skład surowcowy – tłumaczy szef kopalni.

Produkcja kopalni

Aktualnie kopalnia prowadzi eksploatację zgodnie z koncesją w granicach obszaru górniczego na powierzchni około 224 ha. Produkcja odbywa się tu w systemie ciągłym, zmianowym, siedem dni w tygodniu. Wydobywana kreda ma specyficzne właściwości fizyczne – przypomina plastelinę, jest bardzo lepiąca. W złożu, jak widać na ścianach eksploatacyjnych, posiada głęboką sieć szczelin i spękań.

W 2014 roku wydobycie kredy osiągnęło 2,40 mln ton, z tego 148 tys. ton sprzedano do Cementowni Rejowiec. – Zasoby przemysłowe w granicach naszej własności to 109 mln ton kredy, tyle przy obecnym stanie techniki jesteśmy w stanie wydobyć w sposób ekonomicznie uzasadniony. Z eksploatacji wyłączona jest część wschodnia wyrobiska o powierzchni około 70 ha, która stanowi depozyt kredy na przyszłość. Mamy jeszcze około 100 ha złoża w granicach koncesji, które traktujemy jako rezerwę zasobową. Znajduje się tam około 100 mln ton kredy do wydobycia dla przyszłych pokoleń – informuje Leszek Żołądź.

Kopalnię czekają zmiany

Kopalnia zamierza w niedalekiej przyszłości zainwestować w poprawę efektywności wydobycia. – W 2017 roku planujemy zmianę technologii urabiania i transportu, wprowadzimy koparkę kołowo-czerpakową i odstawę surowca taśmociągami. Będzie to system podobny do tego stosowanego w kopalni w Bełchatowie – mówi szef kopalni.

Aktualny system transportowy jest drogi, a wyeksploatowany tabor, pochodzi z lat 60-70-tych. Zgodnie z przepisami wagony i lokomotywy muszą przechodzić okresowe naprawy rewizyjne, które są bardzo kosztowne. – Nadszedł najwyższy czas na zmianę. Praktycznie całą cementownię mamy już zmodernizowaną, teraz czas na kopalnię – oznajmia kierownik kopalni Leszek Żołądź.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Cemex Polska partnerem wystawy prac Fridy Kahlo

Biznes i przemysł

Cemex Polska partnerem wystawy prac Fridy Kahlo

Cemex Polska 13 sierpnia 2023

Zobacz również:

 Lafarge wycofał z produkcji pierwszy cement portlandzki

Drogi i autostrady

Lafarge wycofał z produkcji pierwszy cement portlandzki

Redakcja 03 września 2022

Lafarge ma odpowiedź na „betonozę”

Drogi i autostrady

Lafarge ma odpowiedź na „betonozę”

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2022

Pozostałe z wątku:

Cemex Polska partnerem wystawy prac Fridy Kahlo

Biznes i przemysł

Cemex Polska partnerem wystawy prac Fridy Kahlo

Cemex Polska 13 sierpnia 2023

Zobacz również:

 Lafarge wycofał z produkcji pierwszy cement portlandzki

Drogi i autostrady

Lafarge wycofał z produkcji pierwszy cement portlandzki

Redakcja 03 września 2022

Lafarge ma odpowiedź na „betonozę”

Drogi i autostrady

Lafarge ma odpowiedź na „betonozę”

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5